Friday, November 15, 2013

Jom Bukak Buku Baru...Permulaan Yang Baik




ASSALAMUALAIKUM

Dalam sedar tak sedar kita dah masuk tahun baru hijrah. Maknanya dah ditutup semua buku amalan kita untuk tahun lepas dan Allah bukak buku baru.

Agak-agak apa yang sinonim dengan tahun baru ea??

Azam right?

Mungkin azam untuk tahun lepas pon tak setel-setel lagi kita da sibuk nak buat azam baru =/  it's ok dear..
biasa lettew.

Apa kata sebelum kita buat azam yang advance-advance kita back to basic, ok? bunyi cam gud-gud kan?
kita try buat benda-benda wajib dulu dengan seperfect mungkin. Jom wahai sahabat-sahabat lelaki ku kita buat solat lima waktu berjemaah di masjid =) why? sebab apa kena buat kat masjid?

sebab Allah sayang orang yang hati dia terpaut kat masjid, simple kan =)s

“Ada 7 golongan manusia yang akan dinaungi oleh Allah di bawah naungan-Nya. Pada hari itu, tidak ada naungan, kecuali nanungan Allah. Golongan tersebut adalah pemimpin yang adil; pemuda yang tumbuh di dalam beribadah kepada Allah; seseorang yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid-masjid; dua orang yang saling mengasihi kerana Allah, mereka bertemu dan berpisah karena Allah; seorang laki-laki yang diundang oleh seorang perempuan yang berkedudukan dan berwajah elok (untuk melakukan kejahatan) tetapi dia berkata, ‘Aku takut kepada Allah!’; seorang yang memberi sedekah, tetapi dia merahasiakannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kanannya; dan seorang yang mengingat Allah di kala sendirian sehingga menitis air matanya.” (HR Bukhari)

Allah ada mention dalam Al-Quran lagi :

"Sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap melaksanakan salat, menunaikan zakat dan tidak takut kepada apa pun kecuali kepada Allah. Maka mudah-mudahan mereka termasuk orang-orang yang mendapat petunjuk." (QS. At Taubah:18) 


Dalam sehari lima kali Allah call kita, cer kira berapa kali je kita jawab? kat situ kita dah boleh nampak betapa sayangnya Allah kat kita. cer kalau kita yang call orang tapi orang tu tak jawab-jawab. konpem bengang, asyik tak angkat je aku call, aku text buat bodoh pulak tu.

Allah panggil kita tiga kali je pun dalam hidup nih:

1.panggilan azan
2.panggilan umrah
3.panggilan kematian

jangan sampai panggilan ketiga baru kita nak jawab... 
=)



10 comments:

  1. salam maal hijrah
    moga tahun baru lebih bmakna

    ReplyDelete
  2. hehehehe Info yg bgs ni.. terima kasih.. hehehe

    ReplyDelete
  3. Azam kena seiring dgn usaha, baru mantap :)

    ReplyDelete
  4. bw here . panggilah ketiga tu sgt bhya ahahahah . kena sntiasa brsedia :)

    ReplyDelete
  5. singgah sini :) bagus jgk kalau pentingkan akhirat selain dunia ni.

    ReplyDelete