Wednesday, October 30, 2013

macam mana nak jadi hebat ea ???

ASSALAMUALAIKUM

Dua tiga hari ni, aku selalu usha fb member-member lama aku, lagi-lagi time dok sorang-sorang kat bilik, lagipun kampus aku ni kat pekan kecik je bukannye kat bandar besar pon so aku rasa lebih baik aku habiskan masa di alam maya je, lagi luas pemandangan dari aku dok merayau-rayau outing kat pekan...aku rasa aku je yang terhegeh-hegeh nak stalk dorang walaupun diri sendiri pon belum habis lagi stalk. Time usha-usha dorang aku terpikir sepanjang aku hidup ni betapa ramainya Allah temukan aku dengan manusia-manusia yang hebat. serius aku cakap...

Aku memang kagum giler dengan dorang nih....

Dua hari lepas time tengah syok dok scroll down home wall fb, aku ternampak gambar senior matrik aku yang di upload oleh someone, kat gambar tu tertulis Top 12 Finalis Pencetus Ummah...

Pencetus Ummah ni satu rancangan realiti berkonsepkan keislaman, kalau sebelum ni kita selalu dengar imam muda, haa pencetus ummah ni lebih kurang lah kot, mungkin Pencetus Ummah ni sequence kepada imam muda, peh sequence dia da macam twilight punya sequence der...

Aku ingat lagi sebelum aku sambung zaman sekolah aku kat Kisas, ada jugak seorang senior aku merangkap jiran aku yang terpilih menyertai Imam Muda 1... Imam Muda Syakir..

masa kat kisas ada jugak member aku yang nak cakap nak masuk imam muda tapi tak dapat
ok berbalik kepada pencetus ummah tadi...

Time tau dia terpilih masuk rancangan tu,aku dalam hati fuhh memang kagum dengan dia ni, masa kat matrik lagi aku memang aku dah salut dengan kebolehan mamat ni berpublic speaking, aku kalau nak cakap depan orang ramai memang susah r, habis gigil satu badan, dah macam takde tulang lutut kaki aku menggeletar, time tu la rasa macam-macam... sakit perut la, nak terkucil la, nak berry la semua ada, pengucapan awam aku memang low tahap paling low la...siyes aku cakap cara dakwah dia memang hebat...Dakwah Rock gitu...

Aku suka dengan cara dia, kalau korang jumpa dia depan-depan dengan dia ni memang takde sikit pun rasa tak selesa. if nak mintak nasihat or apa-apa je benda baik sebab gaya dia memang relek, kool je tak de nampak cam tok lebai or tok mudin pun... yang lagi buat gue kaget dia ni peserta termuda dalam rancangan pencetus ummah...

Rahmat Ikhsan Mohd Sofyan ... 'ala kulli hal all the best in Pencetus Ummah yassarallahuliwalakum  =)

yang no 8 tu lah orangnye..

Dia punya tagline:
TERBUKA JANGAN HANYUT..
TERTUTUP JANGAN JUMUD..
BINA JAMBATAN BUKAN TEMBOK..
PUJI JANGAN KEJI..
SAYA DA'I BUKAN MUFTI..

Rahmat Ikhsan peserta termuda Pencetus Ummah


Ada sorang lagi kawan aku yang mana pada pandangan aku memang ohsem, Syazwan Basil ... dah la hafiz 30 juzuk quran pandai pulak tu, sukan lagi la, cakap je sukan apa... semua sukan dia hebat... ada member aku  cakap dia dapat tawaran sekolah sukan, harimau muda la, semua dia tolak yang menjadi pilihan dihati aliran agama jugak... memang hebat...  kalau aku tak tahu la, bila dah nampak banyak sangat dunia kadang-kadang kita macam dah tak nampak agama ni.. padahal semua rezeki yang kita dapat ni ujian Allah kat kita.




kalau nak cerita pasal orang-orang hebat ni memang tak habis r... aku ingat lagi ada sorang lagi member aku(ni yang lain pulak)..
time tu kitorang tengah menduduki SPM, masa tu subject bio paper 2 kalau tak silap aku. member aku ni boleh pulak dia datang lewat, bukannya seminit dua lama jugak la, masa tu dalam hati aku cakap dia ni memang takde masa depan betul... sekali time keluar result amek kau dia dapat straight A boh... 11A , Bio dia A+ pulak tu...pergggh, walaweyh ..tah pape la aku merapu ni..

kiranya hidup aku ni macam dikelilingi aura-aura positif la cuma aku je belum dapat aura tu..aku pernah cerita pasal member-member aku yang ohsem ni kat sorang nih..dia cakap kau ni untung la ada member yang hebat-hebat tapi kesian r...yang aku heran asal lak kesian ngan aku???tapi bila aku pikir-pikir balik betul jugak apa yang dia cakap tu... aku selalu bangga gebang lebat pasal kehebatan kawan-kawan aku tapi aku rasa dorang takdesorang pon yang bangga dengan aku... =/

tapi itu lah, sebenarnya apa yang kita aggap hebat tu tak semestinya sama dengan pandangan agama...
ada orang tanya...

'camna nak jadi hebat macam .....?'

mungkin kita kena jadi diri sendiri, betul tak?...
kan =)