Monday, August 5, 2013

Letupan Raya

ASSALAMUALAIKUM

Takut betul zaman sekarang ni. Hari-hari aku dengar orang kena tembak. Hari ni dekat rumah aku seorang kontraktor mati kena tembak. Apa la kesalahan dia sampai kena camtu. Selalunya dalam setiap kes tembak tu ada cerita tersendiri. Dalam pada orang ramai tengah  sibuk berkumpul kat balai raya nak ambik Bantuan Raya 1Malaysia, dalam masa yang sama penembak-penembak semua sedang giat mengagihkan Bantuan Tembakan 1Malaysia kepada mereka yang terpilih. Diorang dah kenapa eh? Tak kan la takde sikit pun rasa simpati masa nak tembak tu. Ke diorang tengah buat latihan menembak untuk Sukan Sea hujung tahun ini.

Semalam,

Dalam perjalanan nak pergi airport aku lalu depan HUSM, teringat pulak cerita kat paper pasal budak kena mercun, mata kiri buta ngan jari putus. Aku sebenarnya kesian dengan budak yang kena camni. Bukan apa lahir elok-elok sempurna kan dah tak pasal-pasal join keahlian golongan istimewa. Ada cara yang selamat nak main mercun , yang tak selamatnya bila budak-budak ni memandai nak jadi saintis, buat eksperimen sendiri. Adik aku pun ada yang pernah kena mercun. Budak lagi, umur baru 5 tahun time tu.

ni lah orangnya

Pendekkan cerita, selepas balik terawih aku tertinggal mercun kat ruang tamu, apa lagi budak ni terus mengambil kesempatan di atas kelalaian aku yang lemah itu dengan mencuba sesuatu yang baru, dengan pantas dia ambik bunga api dan membakar seguni kecil mercun bola yang aku tinggal tadi. Tiba-tiba aku yang sedang menukar baju di dalam rumah terdengar bunyi letupan yang agak kuat yang bersambung dengan suara budak menangis. Aku dah boleh teka suara tu, bila aku keluar aku nampak darah penuh kat atas lantai, jari adik aku pulak dah mula bersepah kat atas lantai macam cerita hantu siam. ok tu aku tipu. Sebenarnya masa tu adik aku macam tak kena papepon, itu yang membuatkan kitorang sekeluarga hairan. Dia cuma menangis sebab terkejut dengan bunyi mercun je. Mungkin ada yang menyelamatkan dia. Sampai sekarang aku masih hairan sebab kalau mengikut teori pakar-pakar mercun sedunia benda ni mustahil sebab dua biji mercun bola dah boleh mematahkan kayu, ini kan pulak seguni?